قائمة حقوق و واجبات المرضى واسرهم Patient and Family
BILL OF RIGHTS
قائمه حقوق المرضى وأسرهم
Patient and family Rights
الحقوق المتعلقة بالرعاية الطبية
Rights of Medical Care
1
  • 1. Receive a Copy of Patient and family Bill of Rights and responsibilities at the earliest possible moment from admission office and if for any reason you cannot understand it, please Contact Patient Service Manager for help.
  • 2. Receive comprehensive care given without discrimination by competent personnel that reflects consideration of your personnel values beliefs with effective use of time and as per M.O.H laws and regulations.
  • 3. Expect emergency procedures to be carried out without delay.
  • 4. Have appropriate assessment and management of pain.
  • 5. Participate in decisions involving your health care.
  • 6. Be provided with information upon discharge about your continuing health care requirements and the means for meeting them.
  • 7. Refuse/discontinue the treatment to the extent permitted by law, and to be informed of the potential consequences of this action. You will be asked to sign a form stating / confirming the above.
  • 8. Sing the necessary informed consent prior to the start of any surgery, endoscopy, anesthesia, blood transfusion and its components or any other procedures that require consent.
  • 1. الحصول علي نسخه من وثيقه حقوق وواجبات المريض بالمستشفى في أقرب فرصه عند تلقي العلاج عن طريق مكتب التنويم أ التمريض وفي حال لم يتم فهم هذه المعلومات الرجاء الاتصال بمدير علاقات المرض ي للمساعده.
  • 2. الحصول علي رعايه طبيه متكامله دون تفرقه أو تميز علي أيدي فريق طبي متميز يحترم المعتقدات والقيم والتقاليد ، واضعين في الاعتبار عامل الزمن والجوده ومتماشيه مع قوانين ونظموزاره الصحه.
  • 3. الأولويه في العلاج للحالت الطارئه.
  • 4. التدخل السريع لتقييم الالم ومحاوله تخفيفه وعلاجه.
  • 5. مشاركه الفريق العلاجي في الخطه العلاجيه واتخاذ القرار بما يخص حالتك الصحيه.
  • 6. الحصول علي الأرشادات الطبيه الخاصه بالاعتناءبصحتك عند الخروج من المستشفي.
  • 7. رفض/توقف العلاج بمالا يتعارض مع القانون وسيتم شرح العواقب المترتبه علي ذلك التوقف عن العلاج وتحمل المسؤليه وسيتم توقيعك علي ذلك.
  • 8. الحصول علي موافقه المريض الكتابيه مسبقا قبل إجراء أي جراحه أو منظار أو تخدي ر أو نقل دم أو أي من مكونات الدم أو أي تدخل طبي يحتاج ذلك.
الحقوق المتعلقه بالمعلومات
Rights of information
2
  • 1. To know the Mission and Vision of the Hospital.
  • 2. To know the Identity of your caregiver(s).
  • 3. To receive complete and current information from your treating doctor once final diagnosis is reached regarding the diagnosis , treat-the proposed treatment , likelihood of successful treatment and possible you can understand (interpreter is available if needed).
  • 4. When it is not medical advisable the information pertaining to your condition shall be given your behalf to your designated/ legal representative.
  • 5. To receive appropriate explanation of the cost of your treatment.
  • 6. Complain about your care to patient relation Manager or through suggestions boxes. Our patient relation Manager or social worker or will respond to you as soon as possible.
  • 7. To know the available source of care for your condition and other alternative treatment inside or outside the hospital.
  • 8. Donate organs and tissues although we do not provide this service you can call the Saudi center for Organs Transplantation, toll free number 800-124-5500 and you will receive the full information that supports your choice.
  • 1. معرفه رساله ورؤيه المستشفي.
  • 2. معرفه أسماء الفريق الطبي المعالج.
  • 3. الحصول علي المعلومات الكافيه عن حالتك الصحيه من الطبيب المعالج بطريقه واضحه ولغه مفهومه )بمجرد الوصول للتشخيص النهائي مع توفير مترجم عند الحاجه(تمكنك من فهم تفاصيل الرعايه المقدمه لك بشأن تشخيص المرض والعلاج المقترح أو أي تغيرات تطرأ علي حالتك الصحيه واحتمالات نجاح العلاج أو فشله والمشاكل المتوقعه أثناء العلاج.
  • 4. حجب أي معلومات طبيه قد تضر بحالتك الصحيه علي أن يتم إبلاغها لمن ينوب عنك رسميا.
  • 5. الحصول علي معلومات عن التكاليف التقريبيه لعلاج حاله المريض الصحيه.
  • 6. التقدم بشكوي أو اقتراح يتعلق بالخدمه المقدمه لك إلي مدير علاقات المرض ي أو عن طريق صندوق الاقتراحات والشكاوي وسوف يتم إبلاغك بالنتيجه عن طريق مدير علاقات المرض ي في أقرب فرصه ممكنه.
  • 7. الحق في معرفه بدائل أخري للرعايه الطبيه الخاصه بحالتك داخل أو خارج المستشفي.
  • 8. نحن ندعم ونحترم قراركم في حاله رغبتكم في التبرع بالأعضاء ويمكنكم الاتصال بالمركز السعودي للتبرع بالأعضاء الرقم المجاني 8881245588 علما بأن هذه الخدمه غير متوفره لدينا ولكن يمكنكم الحصول علي المعلومات الكافيه من مديرعلاقات المرض ي.
الحقوق المتعلقه بالخصوصيه والسريه
Rights of confidentiality and privacy
3
  • 1. Protect your privacy while receiving services.
  • 2. Request the room transfer if another patient in the room unreasonably disturbs you and another suitably room is available.
  • 3. Have all information and records pertaining to your medical care treated as confidential except as otherwise provided by law, or third-party contractual agreement.
  • 4. Have your medical record confidential , protected from loss or misuse and read only by individuals involved in your care or by Individual authorized by law or regulation.
  • 1. الخصوصيه خلال كافه الإجراءات العلاجيه.
  • 2. استبدال الغرفه بأخري في حاله وجود إزعاج شريطه توفر الغرفه المناسبه لحاله المريض الصحيه.
  • 3. التعامل مع كل البيانات الخاصه بالمريض وبحالته الصحيه بسريه تامه مالم تطلب من جهات رسميه أو الشركات ذات العلاقه بالعلاج الطبي للمريض.
  • 4. التعامل مع ملف المريض بسريه والحفاظ عليه من الضياع وسوء الاستعمال وألا يطلع عليه سوي الفريق المعالج والأشخاص المصرح لهم من قبل الجهات الرسميه.
الحقوق المتعلقه بالأمن والسلامه
Safety and Security Rights
4
  • 1. To be provided with safe care within the environment established in the hospital.
  • 2. To be provided with safety mechanism for protection of your valuables from loss or theft when needed.
  • 3. To be protected from physical, verbal or psychological assault.
  • 1. توفير الوسائل التي تضمن سلامه المريض الشخصيه.
  • 2. توفير الوسائل التي تحمي ممتلكات المريض من الضياع أو السرقه (عند الحاجه).
  • 3. حمايتك من أي اعتداء أو إهانه جسديه أو لفظيه أو نفسيه.
قائمه واجبات المرضى وأسرهم
Patients and family Responsibilities
  • 1. You have responsibility to deal with hospital staff and other patients in a decent manner respect their privacy.
  • 2. You are responsible to follow and respect the hospital rules regulations with regard to:
  • - Visiting Hours.
  • - Not bringing food from outside.
  • - Following safety and security instructions including-No Smoking, avoid using Mobile phone and taking photographs inside the hospital/ clinic without authorization.
  • - Respect for hospital property.
  • 3. EYou are responsible to provide accurate and complete information about present and past illness history and any change in your health.
  • 4. You are responsible for understanding your health problem before giving any consent for treatment.
  • 5. You are responsible to follow the instructions and medical order of your treating team and to tell them if you are unable to follow or not willing to follow the treatment plan.
  • 6. You are responsible for the consequences of refusing the treatment.
  • 7. You are responsible for keeping your appointment. If you can’t keep the appointment, it is your responsibility to notify the appointment office /call center as early as possible.
  • 8. You assume the financial responsibility of paying for all services rendered either through third party payers (Your Insurance Company) or being personally liable.
  • 9. You are required to respect the priority of emergency cases whose care precede all else.
  • 10. You are advised to avoid brining valuable personal property (e.g. jewelry, large amounts of cash etc.) to the hospital as the hospital is not responsible for the safety of any personal belongings, however the hospital management has provided a safety locker in all patient rooms and a central safety locker is also available.
  • 11. In case you will not comply with our hospital rules and regulations either medical, administrative, or financial, we have the right to ask to leave hospital immediately.
  • 1. التعامل مع العاملين بالمستشفى والمرض ي الاخرين بأسلوب لائق واحترام خصوصياتهم.
  • 2. احترام جميع النظم بالمستشفى مثل:
  • - مواعيد الزياره.
  • - اتباع الأنظمه الخاصه بالأغذيه وعدم إحضار طعام من خارج المستشفي.
  • - تباع تعاليم الأمن والسلامه بما فيها عدم التدخين وتجنب استعمال هاتف الجوال وعدم التصوير.
  • - المحافظه علي ممتلكات المستشفي.
  • 3. إعطاء المعلومات الكافيه والمفصله عن حاله المريض الصحيه في الحاضر والماض ي أو أي تغير في حالته الصحيه.
  • 4. التأكد من فهم حالتك الصحيه وجميع الإجراءات الشخصيه و العلاجيه أو أي تدخل جراحي وذلك قبل التوقيع بالموافقه علي العلاج.
  • 5. اتباع إرشادات الفريق العلاج بما فيها استعمال الأدويه و إبلاغهم في حاله عدم القدره علي إتباع الخطه الاعلاجيه أو رفض العلاج.
  • 6. تحمل المسؤليه في حاله رفض العلاج والتوقيع علي ذلك.
  • 7. الالتزام بالمواعيد المحدد للمتابعه والاتصال قبل فتره كافيه بقسم المواعيد عند الرغبه في إلغاء أو عمل موعد أخر.
  • 8. دفع التكاليف الخاصه بالعلاج للمستشفى سواء عن طريق شركات التأمين أو علي نفقتك الخاصه.
  • 9. احترام الأوليه للحالات الطارئه.
  • 10. عدم إحضار الأشياء الثمينه حيث أن المستشفى غير مسؤله عن حمايه هذه المتعلقات .وفي الحالات الطارئه وفرت اداره المستشفي خزنه لحفظ الاغراض الثمينه بداخل غرفه كل مريض ويتسلم المريض او المرافقين مفتاح الخزنه عند الدخول . وغير ذلك المستشفى غير مسؤله عن أي عواقب تنتج عن عدم الألتزام بما سبق.
  • 11. .في حاله عدم التزام المريض أو من يمثله بتعليمات المستشفى وأنظمته سواء الطبيه أو الإداريه أو الماليه فإنه يحق لإداره المستشفى إلزامه بالمغادره مباشره.